Esteu aquí: Inici Serveis Especialitzats Promoció de les persones grans Notícies Lleida encapçala amb Barcelona i Madrid el servei de teleassistència per a majors de 65 anys

Lleida encapçala amb Barcelona i Madrid el servei de teleassistència per a majors de 65 anys

El servei domiciliari arriba a 5.328 usuaris de la ciutat, el 22,34% de les persones de 65 o més anys. El 2016 es van registrar 852 noves altes L’alcalde Ros ha destacat els avenços tecnològics i una major utilització del servei, que alhora incideix en una major personalització. El servei ha ampliat a tres les unitats mòbils i la dotació de dispositius de teleassistència avançada. Desenvolupa un programa per a la prevenció de la pobresa energètica, per detectar situacions de risc i fer accions informatives que afavoreixen l’estalvi en el consum d’energia

Lleida és una de les tres capitals de l’Estat que té una millor cobertura de teleassistència, amb un 22,34% de les persones de 65 anys o més, només per darrere de Barcelona i Madrid. El paer en cap, Àngel Ros, acompanyat del tinent d’alcalde i regidor de les Polítiques per als Drets de les Persones, Xavier Rodamilans, ha visitat les dependències de Tunstall Televida, amb el director general, Abel Delgado, firma que ofereix el servei –en règim de concurs- i que està ubicada al Parc Científic de Gardeny.

L’alcalde de Lleida ha donat les dades del servei, que és gratuït a la ciutat. Compta amb 5.328 usuaris, dels quals 78 són menors de 65 anys; 631 tenen entre 65 i 74 anys; 845, entre 75 i 79 anys; 1.595, entre 80 i 84 anys i 2.180 són de 85 anys o més. Del conjunt de persones que rep el servei de teleassistència, unes 1.800 han sol·licitat també la polsera QR, amb la qual Lleida va ser capdavantera. El servei, que ha incorporat millores, incideix en una major personalització a través d’un model centrat en la persona i establiment prestacions adients a cada usuari. Així, l’alcalde ha apuntat que s’instal·len diferents tipus de detectors de seguretat. En concret, hi ha 351 de foc i fum, 301 de gas, 96 de mobilitat, 16 de teleassistència mòbil o 36 d’adaptació de terminals o penjolls.

L’alcalde ha explicat situacions reals que es poden donar, com caigudes, que una persona no hagi passat per un determinat lloc –com el servei- durant tot el dia o que la incidència es produeixi al carrer. Unes situacions que els avenços tecnològics ajuden a detectar per actuar-hi. Entre altres, ha comentat que en casos d’incendi, per exemple, els cossos de seguretat sempre hi són presents, com ara també hi estan els serveis de teleassistència per atendre o preveure situacions de risc.

Abel Delgado ha explicat que l’atenció s’ha determinat en funció de tres nivells bàsics, per establir la freqüència de trucades de seguiment i la resposta (d’emergència o programada). També s’ha ampliat d’una a tres les unitats mòbils i la dotació de dispositius de teleassistència avançada. Igualment, es desenvolupa un programa per a la prevenció de la pobresa energètica, per detectar situacions de risc i fer accions informatives que afavoreixen l’estalvi en el consum d’energia. A més, millora l’eficiència energètica dels equips de teleassistència.

Durant el 2016 s’han gestionat 225.555 trucades telefòniques i s’han gestionat 3.425 emergències. El servei inclou també visites al domicili dels usuaris, havent-ne fet prop de 7.000.

El tinent d’alcalde Rodamilans ha remarcat el valor afegit que suposa aquest servei, ja que al benestar que el servei aporta a la gent gran, s’ha de sumar el benestar que també aporta a la família i les persones del seu entorn.

El Servei de Teleassistència Domiciliària de l’Ajuntament de Lleida és un servei integral que vetlla pel benestar de les persones grans de la ciutat, garantint-los atenció immediata davant qualsevol eventualitat. La persona usuària es pot posar en contacte amb una central d’atenció operativa les 24 hores del dia, tots els dies de l’any, mitjançant un senzill penjoll que porta un botonet de trucada. Els professionals d’atenció valoren la situació i mobilitzen els recursos adients a cada cas: sanitaris, socials, familiars, etc. Els servei també realitza trucades i visites de seguiment a les persones usuàries. El Servei de Teleassistència ofereix la possibilitat de fer ús d’un servei d’agenda per a recordatoris de visites mèdiques o control de medicació, entre altres.

Les prestacions bàsiques es complementen amb diferents dispositius de seguretat, com detectors de gas, de fum, de mobilitat, així com, en situacions específiques, teleassistència mòbil i sistemes de servei adaptats a persones amb dificultat en la comunicació verbal, als quals s’accedeix prèvia valoració del treballador social.

La Teleassistència Domiciliària s’adreça a –les persones beneficiàries han d’estar empadronades a Lleida-:

-persones de 65 anys o més.

-persones majors d’edat i menors de 65 anys, amb certificat de discapacitat expedit per la Generalitat de Catalunya, que especifiqui la superació del barem d’assistència a tercera persona i/o el barem de mobilitat reduïda, o bé amb reconeixement de dependència.

-altres situacions de persones que pateixen malalties degeneratives i/o invalidants es podran cobrir amb el servei fins a l’obtenció del certificat de discapacitat o resolució de dependència, sota el criteri i la valoració del treballador social de referència.

Carrer Tallada 34, 1r
25002 - Lleida
Tel: 973 700 306
serveispersonals@paeria.cat

La Paeria - Ajuntament de Lleida
NextGeneration