Esteu aquí: Inici Atenció social als barris Notícies 4.599 lleidatans i lleidatanes ja són usuaris del Servei de Teleassistència Municipal

4.599 lleidatans i lleidatanes ja són usuaris del Servei de Teleassistència Municipal

Durant l’any 2014 s’han donat 1.208 noves altes al servei. Hi ha 3.877 persones usuàries directes i 722 indirectes. Cada usuari del servei de teleassistència municipal rep o fa un promig de 36 trucades a l’any

L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, acompanyat de la tinenta d’alcalde i regidora de Benestar Social de la Paeria, Montse Mínguez, ha visitat aquest matí les instal·lacions del Servei de Teleassistència Municipal, que des d’aquest any 2015 és gratuït i universal per a tots els lleidatans i lleidatanes majors de 65 anys. En aquests moments 4.599 lleidatans i lleidatanes gaudeixen dels serveis de teleassistència municipal, 3.877 directament i 722 indirectament, que són els familiars de les persones que tenen contractat el dispositiu. Tall de veu de l’alcalde de Lleida, Àngel Ros.

El Servei de Teleassistència Domiciliària de L’Ajuntament de Lleida ofereix un servei integral que vetlla pel benestar de les persones grans de la ciutat, garantint-los atenció immediata davant qualsevol eventualitat. Mitjançant un senzill penjoll que porta un botonet de trucada, el servei de teleassistència municipal posa en comunicació a la persona amb una central d’atenció les 24 hores del dia, tots els dies de l’any. Els professionals d’atenció, un cop valorada la situació, mobilitzen els recursos adients a cada cas: sanitaris, socials, familiars, etcètera. Els servei realitza, també, trucades i visites de seguiment a les persones usuàries. Així mateix ofereix la possibilitat de fer ús d’un servei d’agenda per a recordatoris de visites mèdiques, control de medicació, dates assenyalades, etc.

Aquestes prestacions bàsiques es complementen amb tot un seguit de dispositius de seguretat: detectors de gas, de fum, de mobilitat, control passiu d’inactivitat, així com, en situacions específiques, teleassistència mòbil i sistemes de servei adaptats a persones amb dificultat en la comunicació verbal, als que s’accedeix prèvia valoració del/la Treballador/a Social.

Durant el decurs de la visita, el paer en cap ha explicat que un 42,4% dels ciutadans i ciutadanes de Lleida majors de 85 anys utilitzen aquest servei municipal. Un 32% de les persones de Lleida d’entre 80 i 84 anys usen la teleassistència municipal i un 17% de les persones d’entre 75 i 79 anys en són usuàries. Les persones d’entre 65 i 74 anys representen actualment el 7,2%. En aquest sentit, Àngel Ros ha remarcat que, a partir d’ara, amb la implantació del servei de teleassistència municipal de manera gratuïta a partir dels 65 anys, aquest segment d’edat s’incrementarà significativament. “Hem d’associar el servei de teleassistència a poder requerir serveis d’atenció sanitària”, ha detallat l’alcalde. Cada usuari del servei de teleassistència municipal rep o fa un promig de 36 trucades a l’any. Tall de veu de l’alcalde de Lleida, Àngel Ros.

L’evolució del Servei de Teleassistència Municipal 

El servei de Teleassistència es va començar a prestar a l’Ajuntament de Lleida mitjançant conveni amb Creu Roja l’any 1993 En els inicis de la prestació, el servei va ser totalment gratuït per la població beneficiària, però es va donar cobertura a un màxim de 100 persones de la ciutat.

A partir de l’any 1998, s’aplica una taxa per accedir al servei i els índex de cobertura comencen a incrementar. L’any 2006, l’Ajuntament s’adhereix al conveni IMSERSO-Femp per la prestació del servei. IMSERSO aporta al projecte un import equivalent al 65 % del seu cost, mentre que l’Ajuntament n’ assumeix la resta: un 35 %. 

Aquesta distribució del finançament es manté amb les mateixes aportacions durant els anys 2006-2009. A partir d’aquesta data, IMSERSO no incrementa més la seva aportació econòmica al Programa, i és l’Ajuntament de Lleida qui assumeix el cost dels possibles increments. 

Des de l’any 2009 es comença a produir un increment del servei lligat a la voluntat la Corporació d’oferir gratuïtament el servei a les persones majors de 80 anys que en aquell moment vivien soles o bé acompanyades d’altres també majors de 80 anys. A partir de l’1 de gener de 2014 s’amplia l’edat per rebre gratuïtament el servei a partir dels 75 anys, independentment del nombre i l’edat dels membres amb els que convisqui la persona que el sol·licita. Des d’aquesta data, també s’agilitza l’accés al servei a través de la posta en marxa d’un nou sistema que s’inicia amb una trucada al 900505060 i que permet als beneficiaris simplificar el procediment de concessió del TAD.

Per l’Ajuntament de Lleida continua essent prioritari el servei de Teleassistència i per aquest motiu , l’any 2015 aplica una nova mesura; el servei passa a ser totalment gratuït.

Carrer Tallada 34, 1r
25002 - Lleida
Tel: 973 700 306
serveispersonals@paeria.cat

La Paeria - Ajuntament de Lleida
NextGeneration