La Paeria presta serveis a 6.500 usuaris d’Ajut a Domicili i de Teleassistència
L’Ajuntament de Lleida presta Serveis d’Atenció Domiciliària a 6.505 usuaris de la ciutat a través del Servei d’Ajut a Domicili o de la Teleassistència. El paer en cap, Àngel Ros, ha visitat aquest dimarts les instal·lacions de l’empresa concessionària del SAD, la Ute Suara-Clanser, amb el tinent d’alcalde Joan Gómez i la coordinadora del servei, Cristina Bravo. L’alcalde ha explicat que el servei municipal de la Paeria ofereix un conjunt organitzat i coordinat d’accions que es realitzen al domicili de la persona i/o família usuària amb dificultats de desenvolupament, d’integració social o manca d’autonomia personal. Ros ha detallat que el servei s’estructura en tres tipus de tasques: d’atenció personal: higiene, ajuda per vestir, suport a la mobilitat, ajut per menjar, control alimentació, control medicació, etc.; d’atenció a la llar: suport a la compra i la preparació d’àpats, servei de neteja i manteniment de la llar, treball en d’adquisició d’hàbits per a la realització d’aquestes tasques, i d’atenció comunitària, com promoure la relació amb l’entorn, la socialització i relació exterior per evitar aïllaments.
La finalitat és promoure una millor qualitat de vida de les persones usuàries, potenciar l’autonomia personal i generar les condicions adients de convivència en el seu propi entorn familiar i sòcio-comunitari.
El SAD l’han rebut 935 persones aquest 2017. S’adreça a persones grans, a persones amb discapacitat o a famílies amb situacions de vulnerabilitat o problemàtica social. En la visita que s’ha fet, l’alcalde ha indicat que la totalitat de les famílies tenen part del servei subvencionat. La taxa està establerta a 8 euros per hora, i la diferència del preu real, que és més elevat, l’assumeix l’Ajuntament. A més, existeixen diferents bonificacions, que poden arribar al 100%, segons els ingressos de la persona i/o la unitat familiar beneficiària del servei.
L’alcalde de Lleida ha assegurat que el grau de satisfacció dels usuaris és molt alt i que les enquestes de valoració es fan permanentment per poder atendre en tot moment les necessitats que es donen en cada cas particular. De fet, la coordinadora del servei ha remarcat que una de les característiques del servei és l’atenció personalitzada, a través dels 75 professionals que ofereixen el servei de l’empresa, que mantenen una relació continuada amb els serveis socials municipals.
Les 935 persones usuàries del servei representen 550 unitats familiars. Del total de les persones, 542 se’ls ha reconegut la situació de dependència i a 393 encara no s’ha fet aquest reconeixent. El 57% de les persones usuàries tenen 65 anys o més. N’hi ha 266 que en tenen 85 o més.
El perfil de l’usuari tipus és d’una dona, que viu sola, major de 85 anys, que està valorada amb dependència i que, amb atenció personalitzada, gaudeix de 3 a 6 hores setmanals d’atenció.
Les persones que necessitin aquest servei ho han de demanar als Servis Socials Bàsics de cada barri i els professionals municipals s’encarreguen de valorar la necessitat i de determinar el pla d’intervenció en cada cas, qui estableix les hores i les tasques a fer.
El Serveis Municipals d’Atenció Domiciliària compten amb el Servei d’Ajut a Domicili, el Servei de Teleassistència i el Servei de Menjar sobre Rodes. La Teleassistència Domiciliària del l‘Ajuntament de Lleida, amb 5.570 usuaris, ofereix un servei integral que vetlla pel benestar de les persones grans de la ciutat, garantint una atenció immediat davant qualsevol eventualitat. Es fa un seguiment de les persones usuàries i, en cas necessari, la persona usuària es posa en comunicació amb una centra d’atenció les 24 hores a través d’un penjoll. El Menjar sobre Rodes és un servei municipal fa més de 25 anys que s’ofereix, amb un conveni amb Creu Roja, que garanteix una dieta equilibrada i adequada a les necessitats de cada persona per poder romandre en el seu domicili mentre li sigui possible.