La Paeria presenta el projecte educatiu “Posa’t en on!” per al bon ús de les pantalles
L’Ajuntament de Lleida, a través de la Regidoria de Polítiques per als Drets de les Persones, ha dissenyat un nou projecte educatiu per facilitar un bon ús dels dispositius mòbils entre els nois i noies de la ciutat. El tinent d’alcalde Xavier Rodamilans ha indicat que aquest és un recurs més que facilita la regidoria perquè els educadors/es puguin treballar amb els alumnes aquest material sobre els dispositius mòbils i reflexionin quan es poden posar en mode “on”. El tractament del material és en positiu, destacant què poden aportar les noves tecnologies, però pensant també en els riscos.
El projecte s’adreça a joves dels darrers cursos de primària i primers cursos de secundària, i als seus educadors/es, perquè el puguin utilitzar a l’aula però també està pensant per utilitzar-lo en espais d’educació no formal i, fins i tot, en les pròpies llars. El material consta de 4 vídeo-càpsules que plantegen situacions de conflicte envers els usos de les pantalles. Amb la visualització d’aquestes càpsules i el suport d’una guia didàctica amb la proposta d’activitats educatives per fer en grup, es pretén generar debat i reflexions entorn a la utilització que es fa d’aquests dispositius. Es busca la motivació dels/les joves per parlar-ne, generar un pensament crític entorn als usos que en fan i promoure el bon ús educatiu, creatiu i responsable de les tecnologies com a part del seu desenvolupament personal.
Els centres educatius i centres d’educació no formal el poden utilitzar durant aquest curs 2018-19. Anirà acompanyat de la proposta d’un Concurs de vídeo-càpsules que es proposarà a l’alumnat de 11 a 16 anys per tal que puguin crear una nova vídeo-càpsula que s’afegirà al material del projecte. Es pretén que siguin els/les propis joves que busquin un tema, que generin una idea per treballar i puguin viure el procés creatiu la seva pròpia vídeo-càpsula amb del suport dels professionals de l’empresa de disseny i animació Cactusoup, que avui han presentat el projecte amb el professor de la Universitat de Lleida, Eduard Vaquero.
Actualment, el 98 % dels i les joves de 15 anys disposen de mòbil i tenen accés a internet. Per tant, viuen constantment connectats. Són joves que han nascut dins l’era digital i aquests dispositius formen part de la seva quotidianitat diària i que utilitzen amb diferents fins com comunicar-se, oci, aprenentatge i formació, etc. Les noves tecnologies no són un risc en si però cal tenir en compte que determinats usos poden implicar certs riscos per a la formació de la seva identitat i socialització.
Posa’t en ON! sorgeix del contacte que es manté amb els centres educatius i de la demanda creixent per part del professorat per l’ús constant que en fan els/les joves d’aquests aparells i com afecta en el dia a dia dels centres. L’any 2016 es va crear un grup de treball amb professionals de l’àmbit educatiu i del lleure i en va sorgir un document de treball amb què s’ha desenvolupat el projecte “Posa’t en On!”.
Així se suma a altres projectes que fa anys que desenvolupa l’Àrea de promoció de la salut per promoure hàbits saludables que millorin la vida personal i social d’infants, joves i de les seves famílies. “Posa’t en on!” estarà disponible on-line a la pàgina web de la Regidoria de Polítiques per als Drets de les Persones, i obert a tothom que en vulgui fer ús.
El projecte compta amb la col·laboració del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, a través de la participació dels centres educatius, i l’empenta creativa de l’empresa Cactusoup, encarregada de dissenyar les vídeo-càpsules.
Aquest projecte innovador sobre els usos de les pantalles s’afegeix a l’oferta de programes educatius que desenvolupa l’Àrea de promoció de salut de l’Ajuntament de Lleida per promoure estils de vida saludables i de benestar entre els/les joves de la ciutat. Complementa programes com l’Aventura de la Vida i Órdago, per promoure hàbits saludables i habilitats per a la vida, Max a Escena per prevenció del consum de drogues i Max in Love que fa un abordatge de la sexualitat i l’afectivitat amb joves.