L’Oficina única d’atenció a persones temporeres de la Paeria ha atès 750 persones
L’alcaldessa en funcions, Montse Mínguez, ha explicat que l’atenció es fa amb recursos socials i humanitaris per garantir l’acollida i l’atenció bàsica en qüestions de salut, higiene, alimentació, i allotjament i amb orientació laboral. Mínguez ha agraït el treball que es fa en xarxa en aquest projecte amb una desena d’entitats de la ciutat
L’Oficina única d’atenció a les persones temporeres que venen a la ciutat per a la campanya de la fruita ha atès 750 persones des que es va posar en funcionament al juny. L’alcaldessa en funcions, Montse Mínguez, ha explicat que el projecte de la Paeria per atendre les persones temporeres té una doble vessant: d'una banda, assessorar sobre la inserció laboral en la campanya agrària; de l’altra, prestar atenció social i humanitària, amb recursos i serveis com són l’allotjament, dutxes, consignes, etc. Mínguez ha remarcat que la Paeria no té competències en matèria laboral, però sí que posa en contacte amb Unió de Pagesos i garanteix l’acollida i l’atenció bàsica en qüestions de salut, higiene, alimentació i allotjament.
L’alcaldessa en funcions, Montse Mínguez, ha agraït el treball que fan diverses entitats de la ciutat en aquest projecte, ja que és un treball en xarxa.
L’atenció diària mitjana és de 21 persones. El perfil d’aquestes persones és home, majoritàriament de l’Africa subsahariana i el Magreb. L’equip que s’encarrega de desenvolupar el projecte està format per treballadors i educadors socials, administratius, mediadors interculturals, etc. La Paeria, a través de la Regidoria de Polítiques per als Serveis de les Persones, i les diferents entitats que participen en el projecte coordinen facilitar una atenció integrada, mostrant sensibilitat a l’hora d’atendre les diverses necessitats així com detectar i intervenir davant situacions de vulnerabilitat i/o risc social de persones que pernocten al carrer, a través de la intervenció dels educadors d’entorn i els mediadors culturals.
Les accions en l’àmbit sociolaboral es fan amb la col·laboració de la Fundació Pagesos Solidaris i els sindicats CCOO i UGT, amb atenció a demanda. La Xarxa d’entitats socials d’atenció a les necessitats bàsiques, amb un centenar de voluntaris, està integrada per Càritas Diocesana de Lleida, Creu Roja de Lleida, ADRA, Associació ESCLAT – Sta. Teresina, Arrels- Sant Ignasi, Troballes-Empresa d’Inserció, Unió de Pagesos i l’Associació Antisida de Lleida, i Fundació Jericó –amb la participació també dels sindicats abans esmentats-.
La campanya manté el mateix funcionament, els serveis i els recursos que en anteriors edicions, oferint-los principalment a Fira de Lleida i l’allotjament temporal a la Fundació Jericó. L’Oficina única d’atenció social té horari de matins, de dilluns a divendres, de 09 a 13 h i els dilluns a la tarda, de 18 a 20 h. Al mateix espai, s’hi troba el servei de dutxes, d’alimentació, de consigna, de bugaderia i de rober. El servei de menjador – sopar és al Menjador municipal (a La Saleta - c/ Panera 7). Es complementa amb les accions de caràcter sociolaboral i les de promoció de la salut, també a demanda, que es gestionen a través de la mateixa Oficina o quan cal a l’associació Antisida.
La proposta de gestió integral per a l’atenció de persones temporeres preveu que la finalització de la campanya sigui a finals d’agost, el dia 22 (el dia 20 l’oficina única) després de fer una valoració de les necessitats i la seva continuïtat. Els objectius del projecte integral són garantir l’acollida i l’atenció bàsica en qüestions de salut, higiene, alimentació o allotjament, a les persones sense recursos durant un període de temps suficient com perquè puguin avaluar les possibilitats reals de treballar a la campanya; facilitar l’accés als agents que coordinen la contractació, com sindicats, oficines de la fruita o empresaris, o coordinar els esforços de les entitats.