Esteu aquí: Inici Serveis Especialitzats Atenció a les persones en situació de pobresa extrema o sense llar Notícies La Paeria plantejarà alternatives per no repetir l’actual model d’atenció als temporers

La Paeria plantejarà alternatives per no repetir l’actual model d’atenció als temporers

La regidora Regina Cairol ha reiterat que enguany s’ha aplicat un Pla de xoc d’emergència i la reunió d’avui, amb els diferents agents implicats en la campanya de recollida de la fruita dolça, ha de servir per estudiar, entre altres, les possibilitats d’allotjament, com mòduls prefabricats, un alberg o ajuts per als empresaris per al lloguer L’Ajuntament ha proposat liderar una tercera comissió de treball per afrontar l’àmbit social, centrat en les persones Pel que fa al balanç d’aquest estiu, l’Oficina Única ha atès 973 persones temporeres, de les quals 569 han fet 4.530 serveis d’allotjament

L’Ajuntament de Lleida no repetirà el model d’aquest estiu d’atenció i acollida a les persones que arriben a Lleida per la campanya de la fruita, un pla de xoc aplicat d’emergència. Així de contundent ha estat la regidora de les Polítiques per als Drets Socials, Regina Cairol, qui avui s’ha reunit amb els representants d’administracions, entitats i sindicats implicats en la campanya. Cairol ha afirmat que per això s’ha convocat la reunió d’avui, amb celeritat, per treballar conjuntament i millorar l’atenció de cara a la campanya que ve.

La regidora ha explicat que es crearà una tercera comissió, liderada per l’Ajuntament. Aquesta se suma a les que ja estan en marxa de la Generalitat i la Subdelegació del Govern, sobre temes de contractació, d’allotjament, ajudes, garanties laborals, etc., per tractar l’àmbit més social.

Segons ha dit, els diferents agents tenen molt a aportar i s’ha d’escoltar les diferents propostes per afrontar la pròxima campanya, sobretot pel que fa a l’allotjament, que és el que genera més dificultats. Algunes de les possibilitats que es posaran sobre la taula són els mòduls prefabricats, un alberg o ajuts als empresaris per al lloguer social.

Un aspecte que ha valorat especialment la regidora ha estat el compromís de tots els presents per consensuar les propostes més viables.

El director dels SSTT a Lleida de Treball, Joan Santacana, ha comentat que la comissió liderada per la Paeria ajudarà a fer una composició més ajustada del funcionament de la campanya i que s’haurà de seguir treballant en el tema allotjament, diferenciant el laboral i el de caire social. Igualment, del sindicat UGT Terres de Lleida, Ramon Moreno, ha incidit en l’aspecte social, ja que “les persones s’han de posar al centre”.

Finalment, el president d’ASAJA, Pere Roqué, ha apuntat els mòduls prefabricats com una alternativa viable que pot donar resposta, per exemple a l’Horta, a les necessitats d’allotjament dels treballadors del camp. Roqué ha assegurat que la campanya de Lleida és modèlica a Espanya, tenint en compte que mou xifres com 25.000 persones treballant o més de 300 milions d’ingressos de seguretat social.

Dades de balanç del Pla de xoc d’atenció i acollida a les persones temporeres

La regidora de Polítiques per als Drets Socials ha donat les dades de balanç del Pla de xoc d’atenció i acollida a les persones que arriben a Lleida durant la campanya de la fruita. L’Oficina Única d’Atenció ha atès 973 persones, de les quals 569 han fet ús dels serveis d’allotjament (un 58,3%). S’han prestat 4.530 serveis d’allotjament des del dispositiu del Refugi, primer al pavelló de l’Antorxa, als Camps Elisis, i després des del pavelló municipal Agnès Gregori. Això suposa una mitjana diària de 61 persones allotjades. El pavelló Agnès Gregori tenia capacitat per allotjar en hamaques 168 persones, encara que el percentatge d’utilització d’aquest espai per part dels treballadors temporers ha estat d’un 36%. Enguany, l’oficina única ha tingut 83 dies d’atenció (de l’1 de juliol al 20 de setembre), 11 dies més que l’any passat (de l’11 de juny al 22 d’agost). De les persones ateses a l’oficina, 15 casos han requerit d'atenció per situacions de vulneratibilitat (un 1,6%).

Els serveis de matí de dutxes han registrat 715 serveis, el que suposa una mitjana diària de 14 dutxes, i en horari de tarda/vespre 4324 dutxes, sent la mitjana diària de 58 dutxes. La consigna ha tingut un ús de 2999 serveis i pel que fa a kits d’esmorzar, se n’han repartit 1887 (mitjana diària de 48 kits).

La regidora també ha indicat que un 41,8 % de les personen es trobaven en situació administrativa irregular, una dada que en relació a altres anys ha augmentat. Una altre punt que ha comentat ha estat les persones detectades en situació de carrer en les sortides nocturnes. La mitjana ha estat d’un centenar i el pic es va produir a mitjans d’agost, amb unes 200.

S’ha de tenir en compte que l’acolliment a persones temporers s’ha fet al Refugi i de les persones ateses pels serveis socials, a Jericó. L’any 2018 es van atendre 717 persones, amb 2.539 pernoctacions (enguany no hi ha hagut treballadors temporers a l'allotjament de Jericó).

El servei d’atenció i acollida a les persones que arriben a Lleida per la campanya de la fruita compta amb el suport de la Diputació de Lleida.

 

Carrer Tallada 34, 1r
25002 - Lleida
Tel: 973 700 306
serveispersonals@paeria.cat

La Paeria - Ajuntament de Lleida
NextGeneration