Lleida viu una campanya de temporers sense incidències gràcies a l’ampliació dels serveis d’atenció coordinats per la Paeria i la reducció de treballadors
L’efectivitat dels serveis d’atenció que coordina l’Ajuntament de Lleida així com la reducció de treballadors estan facilitant una campanya de temporers tranquil·la i sense incidències. Del 13 al 30 de juny, l’Oficina d’Atenció Única ha atès 163 persones, una mitjana d’11 diàries. L’any passat, el total de persones (del 15 al 30 de juny de 2015) era de 211, el que representa una mitjana diària de 19 atencions.
El menor nombre d’usuaris també es registra en tots els serveis, distribució de bosses d’aliments, dutxes, rober, consigna, bugaderia i perruqueria. Pel que fa a l’accés a l’allotjament –una de les ampliacions del servei enguany-, fins a aquest divendres s’han realitzat 466 pernoctacions, amb una mitjana de 31 persones cada dia.
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha destacat el bon funcionament de la campanya, un projecte en què participen 150 voluntaris i voluntàries, que implica deu entitats i on prima “el treball en xarxa i la coordinació dels recursos, així com una atenció integrada, que diferencia la qüestió laboral i l’àmbit d’atenció social i humanitari”.
A més de l’Ajuntament de Lleida, en la campanya hi treballen Adra, Cáritas Diocesana, Creu Roja, Esclat, Fundació Arrels-Sant Ignasi, Pagesos Solidaris, Fundació Jericó, Troballes i Antisida. El paer en cap ha reiterat l’agraïment de la Paeria a aquestes entitats, al voluntariat també ha posat en relleu la tasca dels tècnics municipals que estan treballant i coordinant el projecte.
Nou model d’atenció, amb accés a allotjament, més intervenció comunitària i accions d’inserció laboral
Una de les novetats del servei és l’Oficina Única, que s’ha ubicat al Convent de Santa Clara, i que proporciona una sala relacional i de descans i el servei de perruqueria. L’antic mercat de Santa Teresa manté els diversos serveis que ja oferia, com el repartiment d’aliments, la consigna, les dutxes, el rober i la bugaderia La Fundació Jericó és l’encarregada de l’allotjament, amb una setantena de places que s’afegiran a les que ja tenen reservades habitualment. A més, s’inclou un nou servei d’alimentació, ja que les persones allotjades poden sopar i recollir bossa d’aliments per dinar.
En l’oficina d’atenció social, que fa una primera acollida, facilita l’accés als recursos i ordena els fluxos. Hi ha atenció educativa a l’entorn dels temporers i, prèviament, també s’ha fet formació als professionals de la campanya per part d’Unió de Pagesos. El projecte compta amb col·laboradors de l’Institut Municipal d’Ocupació, tant treballadors socials, educadors o mediadors interculturals, entre altres..
La campanya preveu finalitzar a finals d’agost, el 22, després de valorar les necessitats i la seva continuïtat, encara que la consigna es mantindrà uns dies més. Els objectius del projecte integral són garantir l’acollida i l’atenció bàsica en qüestions de salut, higiene, alimentació o allotjament, a les persones sense recursos durant un període de temps suficient com perquè puguin avaluar les possibilitats reals de treballar a la campanya; felicitar l’accés als agents que coordinen la contractació, com sindicats, oficines de la fruita o empresaris o coordinar els esforços de les entitats.
L’any passat es va atendre un total de 673 persones en els mesos de campanya