El programa municipal “L20-La segona oportunitat”, exemple de bona pràctica en la cimera mundial de ciutats educadores que se celebra a Barcelona
L’Ajuntament de Lleida participa en el XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores que es desenvolupa a Barcelona del 13 al 15 de novembre, en el que prenen part 850 congressistes de 190 ciutats d’arreu del món. La Regidoria d’Educació i Infància hi presentarà l’experiència del programa L20-La segona Oportunitat.
Amb el lema Una ciutat educadora és una ciutat que inclou, el congrés exposarà 150 exemples de bones pràctiques en matèria d'inclusió social dutes a terme en ciutats de 34 països diferents. Dels 600 projectes de l'Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) se n’han seleccionat 150 que combinen la inclusió social, la dimensió creativa i la participativa.
L2O és un programa d’orientació dins del Pla oQp’t que va posar en marxa l’Ajuntament de Lleida l’any 2013 per crear ocupació entre joves de 16 a 20 anys. L20 ofereix orientació educativa perquè els nois i noies que hagin abandonat els estudis retornin al sistema educatiu reglat o finalitzin un itinerari escollit, amb vista a millorar la seva ocupabilitat. També vol afavorir els processos d’informació i de presa de decisions perquè els joves siguin els veritables protagonistes del seu propi projecte de vida.
Els destinataris d’aquest programa són joves que, tot i estar escolaritzats en les diferents etapes d'ensenyament obligatori i post obligatori, presenten abandonament del sistema educatiu. L20 també incideix en les famílies i en l'entorn social de l'alumne, que constitueixen un àmbit fonamental d'intervenció a l’existir estreta correspondència entre determinades característiques de l'entorn sociofamiliar i les conductes no adaptades d'aquest alumnat.
Així mateix, els centres escolars i la comunitat educativa, al costat de les altres institucions amb competències sobre l'abandonament escolar, formen el tercer grup de destinataris, sent aquests els agents directes d'intervenció per prevenir, controlar i intervenir davant l'assistència irregular a classe i detectar l'abandonament escolar precoç.
Durant els dos anys de funcionament, més de 370 joves de la ciutat han passat pel programa L20. Els participants han puntuat l’experiència amb un 3’91 sobre 4