Famílies de Cappont cuiden l’hort de l’escola Frederic Godàs a l’estiu
Diverses famílies de Cappont cuiden aquest estiu l’hort de l’escola Frederic Godàs per donar continuïtat al projecte que els alumnes posen en marxa durant el curs amb el cultiu de diverses verdures i hortalisses. La Regidoria de les Polítiques per als Drets Socials ha implementat durant el període de vacances escolars el projecte innovador “Hort i Família” perquè famílies del barri vinculades als Serveis Socials s’encarreguin de l’hort. D’aquesta manera, les persones que se’n cuiden participen en una acció conjunta en què es treballen valors com l’esforç, el treball cooperatiu, l’atenció, els vincles familiars o la responsabilitat.
La idea del projecte va sorgir en detectar que l’hort del CEIP Frederic Godàs es deteriorava a l’estiu. Hort i Família es desenvolupa des del mes de juny fins al setembre i ajuda l’escola a tenir en condicions l’hort quan comencin les classes per seguir-hi cultivant. A més, es genera en les famílies una implicació i el sentiment de pertinença al barri i es creen xarxes de suport i bons hàbits.
Hort i Família
La comissió Escola i entorn va iniciar la planificació del projecte a la primavera per determinar amb l’escola la cura i la preparació de l’hort perquè les sis famílies que hi participen poguessin cuidar-lo a l’estiu. Així, s’ha treballat conjuntament els cultius que s’havien de plantar, com es faria el relleu i les normes de funcionament grupal.
Les sessions agràries s’han fet setmanalment i a primera hora del matí, seguint un calendari d’accions i la distribució de tasques. Entre altres, s’han plantat herbes aromàtiques, s’han fet dinàmiques de coneixença i d’elaboració d’identificadors del que s’hi ha plantat, s’ha parlat d’alimentació saludable i s’han creat receptes de cuina freda. També s’han fet altres activitats, com esmorzars en família. La setmana que ve tindrà lloc l’última visita a l’hort, on es faran activitats proposades pels participants com a cloenda.
El treball de la comissió es fa de manera horitzontal i comunitària, per reforçar els vincles amb les famílies i afavorir les relacions entre entitats que formen part del barri, per unir esforços i intercanviar experiències. D’aquesta manera, es poden iniciar accions educatives des d’una perspectiva comunitària. Alguns dels objectius que es fixa és l’apoderament de les famílies, optimitzar els recursos del barri, compartir un espai lúdic en família i impulsar el treball en xarxa amb l’escola.
De fet, les mateixes famílies i usuaris/es fan propostes que els Serveis Socials valoren per dur-les a terme, pel que ja és un dels objectius, atès que s’observa un apoderament progressiu.