Presentació del 2n Informe sobre l’Estat de la Infància i l’Adolescencia a la ciutat de Lleida
El regidor d’Educació, Jesús Castillo, ha presidit la presentació del 2n Informe sobre l’Estat de la Infància i l’Adolescència a la ciutat de Lleida. Observatori de la Infància i l’Adolescència de Lleida, que ha tingut lloc a la Sala Jaume Magre. L’acte ha anat a càrrec de Mª Angels Balsells , professora titular de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat de Lleida i de Joan Ballesté , cap de Secció Socieducativa de la Regidoria d’Educació i Infància de l’Ajuntament de Lleida.
En el marc del Consell Assessor Municipal de la Infància i l’Adolescència de la ciutat de Lleida, es va crear l’Observatori com a instrument d’estudi i recerca de la situació de la infància i l’adolescència a la ciutat de Lleida. La seva finalitat és l’anàlisi permanent de les principals problemàtiques de la infància i l’adolescència, l’avaluació dels serveis, projectes i recursos així com la detecció de necessitats i de recursos.
L’observatori va néixer fruit d’un Conveni entre la Universitat i l’Ajuntament de Lleida. Les dades del primer informe es van recollir i elaborar durant l’any 2009 i 2010. El segon Informe que avui s’ha presentat, té com a finalitat analitzar les dades corresponents als àmbits de l’educació, la salut, la cultura, oci i el lleure, la participació i els serveis socials dels anys 2011 i 2012, com a feina de continuïtat endegada amb el primer informe. Com a resultat d’aquest anàlisi es concreten les percepcions, les necessitats i les propostes de millora en els àmbits presentats.
Les recomanacions més destacades d’aquest 2n informe són:
a) Donar resposta a les necessitats emergents que es van detectar en el primer informe i que apareixen com a prioritàries en l’anàlisi de la situació de la infància i l’adolescència de 2011-2012.
- - Sobre l'expulsió d’alumnes dels centres educatius. Buscar una proposta alternativa i coordinada des de tots els agents implicats per fer front a la conflictivitat dels centres educatius. Millorar l’atenció a l’alumnat expulsat per treballar-ne el retorn.
- - Atenció a la salut mental de la infància i l’adolescència i a les problemàtiques psicoemocionals, de comportament i de convivència familiar.
- - Oci i lleure específic per a la franja “fràgil” de 12 a 16 anys. Aquesta franja d’edat no té uns recursos específics d’oci, la qual cosa fa que es considerin massa grans per utilitzar recursos d’infants, i encara petits per accedir a recursos de joves de més de 16 anys.
B) Fer atenció a les noves necessitats detectades en aquest segon informe, com ara problemàtiques derivades del mal ús de les TIC (fonamentalment casos d’assetjament virtual -grooming), canvis en les relacions familiars provocats per les TIC i pel desconeixement dels pares i mares sobre els riscos derivats de l’ús de les TIC per part dels fills i filles, i participació més propera i quotidiana dels infants i els joves en la presa de decisions.
C) Continuar en la línia de treball que permeti enfortir la família amb iniciatives preventives i de promoció de la qualitat familiar. Coordinació i treball conjunt entre els diferents àmbits que atenen la infància i l’adolescència: educació, salut, serveis socials...
D) Prevenir la pobresa infantil i les seues conseqüències.
E) Estar amatent als possibles canvis demogràfics que es pugui produir en la població d’edat més primerenca, i corroborar si la tendència es perpetua.